קבוצות תמיכה שנסגרו, מכורים שהפסיקו את הטיפול וכל אלה שנכנסו למעגל ההרסני ועדיין לא יודעים זאת. המומחים מזהירים: משבר הקורונה יוליד גל חדש של התמכרויות לאלכוהול, סמים, הימורים, ואפילו פורנו וגיימינג

איור: מורן ברק

קבוצות תמיכה שנסגרו, מכורים שהפסיקו את הטיפול וכל אלה שנכנסו למעגל ההרסני ועדיין לא יודעים זאת. המומחים מזהירים: משבר הקורונה יוליד גל חדש של התמכרויות לאלכוהול, סמים, הימורים, ואפילו פורנו וגיימינג

איור: מורן ברק
איור: מורן ברק

היום שאחרי הקורונה: צונאמי של התמכרויות

קבוצות תמיכה שנסגרו, מכורים שהפסיקו את הטיפול וכל אלה שנכנסו למעגל ההרסני ועדיין לא יודעים זאת. המומחים מזהירים: משבר הקורונה יוליד גל חדש של התמכרויות לאלכוהול, סמים, הימורים, ואפילו פורנו וגיימינג

קבוצות תמיכה שנסגרו, מכורים שהפסיקו את הטיפול וכל אלה שנכנסו למעגל ההרסני ועדיין לא יודעים זאת. המומחים מזהירים: משבר הקורונה יוליד גל חדש של התמכרויות לאלכוהול, סמים, הימורים, ואפילו פורנו וגיימינג

איור: מורן ברק

רוני זינגר

יחד עם

8.5.2020

תקציר הכתבה

מ'

ממודיעין עמדה ביום שישי האחרון בשמש החמימה והמתינה בתור עם מסיכה וכפפות. זה לא היה תור לקניית מזון בסופר אלא תור בדוכן הפיס שבמרכז העיר. היא עובדת בצהרון ומאז תחילת משבר הקורונה יושבת בבית עם בעלה, מורה לנהיגה. ביום שלישי תתקיים הגרלת הפיס הקרובה ועבור מ' הפרס הראשון, בגובה 10 מיליון שקל, נראה מפתה מכדי להישאר בבית: "כמה אפשר לשבת בבית?", היא נאנחת, "שנינו משתגעים מזה, לא עובדים ודואגים מזה שאין עבודה ומי יודע מתי נחזור אליה. אני כבר הרבה שנים מנויה של מפעל הפיס וזה הכיף שלי לבוא לדוכן ולגרד כרטיס או למלא פעם בשבוע טופס הגרלה.

"אני יודעת שאין הרבה סיכוי, אבל בדוכן הזה כבר היו זכיות ומי יודע, אולי דווקא עכשיו עם המזל הרע שנפל על כולנו, ייפול עליי קצת מזל טוב", היא אומרת ומחייכת, כנראה, מתחת למסיכה.

בזמן שניטשו הוויכוחים על השירותים החיוניים והפחות החיוניים שיש לפתוח או להותיר סגורים, דוכני מפעל הפיס פתחו את שעריהם. האבסורד שנע בין הגדלת מספר נזקקי התמיכה והקצבאות בשל הקורונה לבין המפעל המציע פיתוי באמצעות הימורים, גדול במיוחד; בנוסף, כפי שאומר לשומרים גורם הקשור לעבודת מפעל הפיס, "צריך לזכור שגם מפעילי הדוכנים הוצאו עם פרוץ המשבר לחל"ת, רבים מהם נכים או מבוגרים שישבו בבית חודש וחצי. אז לכל דבר יש שני צדדים וטוב שהחזירו אותם לעבודה".

צילום: אלה פוסט

"אחד מכל 10 ישראלים עונה על הקריטריונים של מתמודדי התמכרות, אבל אנשים עדיין מתביישים להודות בזה", מסביר פרופ' שאולי לב־רן, מייסד שותף של המרכז הישראלי להתמכרויות. "בגלל סטיגמה ומיעוט שירותים לאוכלוסייה כללית, מעטים פונים לקבל טיפול"

כך או כך, מפעל הפיס הוא רק סימפטום לתופעה שכבר כעת חוזים גורמי המקצוע שתלך ותחמיר, ושאת תוצאותיה נראה בישראל, וכנראה בעולם כולו, בשנים הקרובות, הרבה אחרי ההשתלטות על המגיפה: התמכרויות, בעיקר לאלכוהול ולהימורים.

"בתקופה הזו יש המון נפילות", אומר אלי (השם המלא שמור במערכת), מנהל קבוצת תמיכה עצמאית של מכורים להימורים בתל אביב, ומכור "נקי" בעצמו מסמים והימורים. "אני כל הזמן מקבל טלפונים מאנשים שפונים לעזרה ואין לי מה להגיד להם. פתחנו קבוצות זום אבל אלה לא אנשים שישבו על המחשב וידברו. המצב גרוע מאוד".

גם פרופ' שאולי לב־רן, מייסד שותף של המרכז הישראלי להתמכרויות, מזהה עלייה משמעותית במה שהוא מכנה "מתמודדים עם התמכרות": "הטריגר הוא בדרך כלל של בדידות, רעב, כעס, עייפות ושעמום. במשבר הקורונה אנשים רבים גילו שהשגרה נלקחה מהם, שהם נמצאים בסיר לחץ ובסטרס כלכלי ובריאותי; הם אולי מגלים שהם בודדים גם בתוך ביתם וכל אלה עושים את שלהם. אנחנו יודעים לומר כבר כעת שנראה עלייה במספר האנשים שיזדקקו לעזרה על רקע התמכרותי".

ואילו פרופ' פנחס דנון, מומחה להתמכרויות ובעל קליניקה לטיפול בתופעה, מספר כי לאור המשבר "אנחנו כל הזמן מקבלים טלפונים מאנשים שמבקשים לעצור את הטיפול שהם היו בו; אם הכל גרוע ממילא, הם אומרים, אז אמשיך להיות מכור כרגע".

95% מהמכורים לא מטופלים

מתמודדי התמכרות בתקופה הנוכחית מתחלקים לשתי קבוצות: המאובחנים, שכבר היו בטיפול בזמן שהקורונה פרצה, ואלה שיפתחו התמכרויות בעקבות המשבר. כל המרואיינים שעמם דיברנו, מגורמי הרווחה הרשמיים, דרך גורמים בעמותות, עבור ברופאים פרטיים ועד למכורים עצמם מסכימים שמשבר הקורונה מצמיח, ועוד יצמיח, מספר רב של מכורים שהתדרדרו במהלכו לצריכת יתר של אלכוהול וסמים. ביחס למי שכבר היו מכורים הם מסכימים כי המשבר יעמיק את מצבם הרע ממילא של מי שאובחנו והיו מטופלים אך הטיפול בהם הופסק גם אם באופן זמני.

המספרים לא פחות ממדהימים: אף שדוח מבקר המדינה לשנת 2019 דיבר על 120,000 אנשים המוגדרים כסובלים מבעיות התמכרות, מחקר של המרכז הישראלי להתמכרויות, שהתפרסם בינואר השנה, מצא כי לא פחות מחצי מיליון ישראלים סובלים מהתופעה. על פי ההערכה, שנתמכת גם בדוח של מבקר המדינה, 95% מהם אינם מטופלים כלל. במילים אחרות: הקבוצה הגדולה באמת היא זו שאיש אינו מכיר בה או מטפל בה. אבל היא נמצאת שם.

"אחד מכל 10 ישראלים עונה על הקריטריונים של מתמודדי התמכרות", מסביר פרופ' לב־רן. "אלא שכשמדברים על התמכרויות זה כמו שדיברו בעבר על דיכאון, זה עדיין לא מחוץ לארון ועדיין מתלחששים על זה ומתביישים להודות בזה. בגלל סטיגמה ומיעוט שירותים לאוכלוסייה כללית, יש מעט מאוד אנשים שפונים לקבל טיפול. סטודנט שמכור לגראס לא ימצא מענה כפי שניתן למכור להרואין".

מחקר נוסף שנעשה במרכז מצא שהנטל הכלכלי של התמכרויות בישראל עומד על כ–7 מיליארד שקל בשנה, והוא כולל את כל ההשלכות על המשק כולל פגיעה בפריון. כעת בצל הקורונה בודקים במרכז את הנתונים והצפי הוא כי בשנים הקרובות יגדל מעגל מתמודדי ההתמכרויות ויגדל הנטל הכלכלי.

"הטיפול בהתמכרויות הוחרג מהרפורמה בבריאות הנפש ולכן המימון הציבורי הוא חלקי" , אומרת רינת קדם־ברט, מנכ"לית המרכז הישראלי להתמכרויות. "יש מענה ברווחה ובבריאות, אבל הוא לא מספיק על מנת לטפל במלוא הבעיה. הקורונה תחריף התמכרויות קיימות ועלולה לייצר אצל אחרים התמכרויות חדשות״

כל הגורמים איתם שוחחנו היו מעוניינים לראות את המדינה עושה יותר בכל הנוגע לטיפול בהתמכרויות, שם, כאמור, ניתנת עזרה למכורים הקשים כמו נרקומנים. לרבים אחרים, הנחשבים "נורמטיביים" וסובלים מהתמכרות להימורים, למשככי כאבים, לפורנו, לאלכוהול ולסמים קלים, אין מענה מספיק או אין מענה כלל.

משלוחי מזון ממפעל הפיס

את הטיפול שכבר קיים חיסלה הקורונה. בימי שגרה מפעילות הרשויות המקומיות, ביחד עם משרד הרווחה, מרכזי יום או מערכי טיפול ומענה למי שסובלים מהתמכרויות וזקוקים לעזרה; אלא שמרביתו המכריע של הטיפול ברשויות הוא טיפול קבוצתי, ומרגע שפרצה המגפה, הופסקו באחת כל המפגשים.

"מהרגע שהתחילה הקורונה אי אפשר יותר להיפגש", אומר אלי, מנהל קבוצה של מכורים להימורים. "העטיפה והמסגרת הן הכול, ואני מחובר להרבה חבר'ה שאין מי שיעזור להם. מרכזי הרווחה סגרו את הדלתות, ומי שרוצה להמר – הכול באינטרנט ובטלפון"

"אצלנו מתקיימות 12 קבוצות טיפוליות שונות לפי ייעוד: הימורים, אלכוהול, גברים, נשים ונוער, וכמובן המשפחות שלהם, כי התמכרות היא בעיה כוללת", מספרת אורנה גינת, מנהלת הטיפול בהתמכרויות בעיריית חולון, שתחתיה מנוהלת יחידת אלכוהול, סמים, הימורים ושיקום האסיר. "מרגע שהתחילה הקורונה הכול פסק בבת אחת. נאלצנו להגיב מאוד מהר ומיד דאגנו שהעובדות שלנו יהיו בקשר טלפוני עם כל מטופל ומטופל ולאחר מכן גם פתחנו קבוצות מקוונות".

גינת  ועובדיה פוגשים בימים האלה מקרוב את פגעי הקורונה ואת מה שמעוללת התקופה הזו למטופליהם, שהתמודדו ממילא עם קשיים; חלקם ויתרו בשלב הזה על השתתפות בשיחות הטיפוליות הטלפוניות, אך עובדי היחידה מנסים להישאר בכל זאת בקשר. "יש לי מטופלת במצב כלכלי קשה שעבדה בעבודות מזדמנות וכעת גם הן נעצרו", מספרת גרנות. "היא חזרה לשתיית אלכוהול מוגברת כשהיא גם מגדלת שתי בנות. יש מטופלים שמתוודים שהם אלימים כי הם 'נמצאים על הקצה'. אנשים אומרים לנו שהם מתנתקים, מועדים בסמים, באלכוהול ובהימורים. אם עד הקורונה היינו בוחנים את מידת הניקיון של כל מטופל לפני שהיינו מחליטים אם לצרפו לקבוצה טיפולית, כעת אנו מקבלים לקבוצה הטיפולית המכוונת גם מטופל שרק מוכן להודות ולקחת אחריות. מבחינתי זה מספיק שהמטופל אומר שהוא במצוקה".

כדי להדגים עד כמה המצב קשה גינת מספרת על משלוחי מזון שהועברו למטופלים במימון של לא אחר מאשר מפעל הפיס, ולמרות האירוניה שבסיטואציה היא מרעיפה שבחים רבים על מערך התרומות הזה.

קבוצת תמיכה בזום

ש' מנהל קבוצה עצמאית למכורים להימורים בראשון לציון, שפועלת תחת רשת עולמית בשם GA (מהמרים אנונימיים). מהות הקבוצה לדבריו הם המפגשים: "החברותא נותנת לנו כוחות אדירים", הוא מסביר. "עבור מכור כמוני, וכמו אחרים בקבוצה, אין כוח חזק יותר מזה של הספונסר (כינוי לחונך מלווה, ר' ז'), כי מכור הוא אדם חולה לנצח. אצלנו לא לוחצים ידיים לחדשים שמגיעים אלא מחבקים אותם, וכשפרצה הקורונה נאלצנו לסגור את המפגשים. זה מאוד חסר לכולנו למרות שאנחנו עושים גם מפגשי זום ועושים שיחות טלפון. אין כמו המגע והקשר הקרוב, וזה כרגע חסר".

ש' מגדיר את עצמו עדיין כמכור שמתמודד בהצלחה עם ההתמכרות. הוא משוכנע שהקורונה תביא לקבוצה שלו מתמודדים חדשים. "מה זה הימורים? זה מקום שבורחים אליו. אתה שוכח מכל הצרות שלך, אתה הולך עם 40 מעלות חום אתה שוכח שכואב לך. במיוחד בתקופה כזו כשקשה עם האישה והילדים, כשיש בעיות פרנסה ושעמום אנשים מחפשים מקום לברוח אליו. מי שלא חזק מספיק ייפול להימורים".

"כמו שאנשים הצטיידו בנייר טואלט, היו רבים שהצטיידו בגראס ובאלכוהול", אומרת מנהלת הטיפול בהתמכרויות בעיריית חולון אורנה גינת. "אלה אנשים שאולי תמיד עישנו ושתו וכעת הם עדיין מתפקדים, אבל לאט לאט זה יהפוך למשהו שאי אפשר לצאת ממנו"

לדבריו של ש' מצטרף גם אלי שמגדיר את עצמו "מכור לסמים ואלכוהול 20 ומשהו שנים, אבל נקי כבר 8 שנים". הוא מספר שלקבוצה שהוא מרכז בתל אביב מגיעים בדרך כלל בכל שבוע כ–50 איש, "ומהרגע שהתחילה הקורונה אי אפשר יותר להיפגש. העטיפה שלנו והמסגרת היא הכול ואני מחובר להרבה חבר'ה שאין מי שיעזור להם. גם מרכזי הרווחה שלפני הקורונה היינו מגיעים לשם לשתות קפה, סגרו את הדלתות וככה אנשים נופלים". על שאלה איפה מהמרים בסגר הוא עונה בגיחוך: "מי שרוצה להמר מוצא איפה לעשות את זה. הכול קורה באינטרנט ובטלפון. אנשים מהמרים על הקורונה כמו שהימרו פעם על טראמפ או על קלינטון".

גם עו"ס נחום מיכאלי מעמותת "אפשר", המטפלת בהתמכרויות, מאשר את הטרנד החדש בעולם ההימורים: "המכה הכי גדולה שהקורונה הביאה לעולם ההימורים היא שמשחקי הספורט פסקו. מהמרים כבדים תמיד ימצאו על מה להמר ובימים האלה זה על מספר חולי קורונה והאם ומתי ימצאו חיסון. זהקצת דומה לתקופת מלחמת לבנון השנייה שאז ראינו תופעה של הימורים על מיקום נפילת טילים".

בדיקה באחד מאתרי ההימורים הבינלאומיים מעלה שאכן אפשרויות ההימור על משחקי ספורט מצומצמת ביותר, אבל מנגד אפשר להמר על נושאים כמו מתי בריטיש איירוויז תחזיר את הטיסות הסדירות לסין ומתי בתי הספר האמריקאיים יפתחו מחדש.

עמותת "אפשר" מטפלת באופן פרטי במכורים מכל הארץ וגם שם חשים בהתרופפות הכללית של המשתתפים. "אנחנו כרגע על כרבע מהמשתתפים הקבועים שלנו כשכל היתר ביקשו לפי שעה להפסיק".

לדברי מיכאלי, לאחר משבר הקורונה יתגלו המכורים החדשים שכעת עדיין לא יודעים שהם מכורים. "בכל תקופת מונדיאל יש הרבה יותר אנשים שמהמרים על התוצאות אבל כשהמונדיאל מסתיים רובם גם מפסיקים להמר. הבעיה היא עם מי שממשיך, וככל שעובר הזמן רק אז הוא מבין שיש לו בעיה. כך יהיה גם אחרי הקורונה עם אותם אנשים ששתו אלכוהול או הימרו כדי להעביר את הזמן. השאלה אצל מי זה יישאר".

גם גינת מחולון משוכנעת שמה שהיא ועובדיה רואים כעת הם רק התוצאות המיידיות אצל מי שכבר אובחנו והבעיה הגדולה תצוץ בהמשך. "משבר הקורונה עוד ייצר לנו גלים־גלים של אנשים שעוד יגיעו אלינו, אבל אותם נראה רק בהמשך. אני יודעת לומר שמרגע שהתחילה הקורונה היו אנשים שהצטיידו בנייר טואלט אבל היו רבים שהצטיידו בגראס ובאלכוהול. אלה אנשים שאולי תמיד עישנו ושתו וכעת הם גם עדיין מתפקדים ונורמטיביים אבל לאט לאט רצף הימים שבו הם מעשנים ושותים גדל ומה שהיה נראה לא מזיק יהפוך להיות משהו שאי אפשר לצאת ממנו. אלה דברים שייראו לאט, לא יגיעו אלינו עכשיו אלא רק בעוד הרבה זמן כשכבר תהיה בעיה ממשית".

גיימינג, פורנו, סקס

אז למה בדיוק מתמכרים הישראלים? כמו בכל מקום בעולם המפותח את הרשימה מובילים הסמים, האלכוהול וההימורים, כשאחריהם התמכרות לסקס או לפורנו, למשככי כאבים וגם לגיימינג. על פי הנתונים שמציג פרופ' לב־רן, בישראל אמנם קצת פחות מתמודדי התמכרות מכורים לאלכוהול בהשוואה לעולם ("אם כי עדיין מדובר על כ–100,000 איש שזה בכל זאת לא מספר זניח"), אבל ישראל נחשבת למדינה בה צריכת הגראס גבוהה במיוחד.

צילום: ארז כגנוביץ

רינת קדם־ברט:"הטיפול בהתמכרויות הוחרג מהרפורמה בבריאות הנפש ולכן המימון הציבורי הוא חלקי. יש מענה ברווחה ובבריאות, אבל הוא לא מספיק על מנת לטפל במלוא הבעיה. הקורונה תחריף התמכרויות קיימות ועלולה לייצר אצל אחרים התמכרויות חדשות״

מרבית המכורים נחשבים "נורמטיביים" או כמו שמתאר זאת ש', "מהמר זה האדם הכי בודד בעולם, אף אחד לא רואה את זה עליי. הייתי מפסיד בלילה 100,000 שקל וחוזר עם חיוך מזויף למשפחה שלי ורק אחר כך מתפרק. יש בינינו רופאים, עורכי דין, שפים ואנשים כמוכם, אבל אנחנו חולים במחלה שאתם לא רואים".

את העלייה במכורים החדשים אפשר לראות כבר כעת בדיווחים של חברות האינטרנט העוסקות בהימורים ופורנו בנוגע למספר הכניסות לאתרים. משבר הקורונה הביא ליותר גולשים ומשתמשים והחברות פתחו במבצעים למשתמשים חדשים. "הן מנצלות את המצב של השעמום והישיבה בבית. אנשים רבים ישתמשו במוצרים האלה ולא יתמכרו אבל אחרים וחדשים ייכנסו למעגל הזה כי הוא כל כך זמין", אומר פרופ' לב־רן, שמתקשה להעריך כמה יצטרפו למעגל ההתמכרויות אבל מעריך שהוא יגדל משמעותית. "אנחנו לא יודעים לכמה אנשים מקרב הגולשים באתרים האלה, או מקרב שותי האלכוהול ומעשני הגראס, יש נטייה והם יפתחו התמכרות אבל לא קשה להבין שישנם הרבה יותר אנשים שעם הגאות של חרדה דיכאון וקשיים משפחתיים ימצאו מזור בחומרים והתנהגויות התמכרויות".

"אין ספק שהתקופה הזו תביא גל ספציפי בתחום ההתמכרויות", מסכמת קדם־ברט. "אנחנו רואים את זה גם בקרב מי שסובל מהתמכרות בגלל חוסר המעש והשהייה בבית, ואין ספק שרכיב החרדה וחוסר הוודאות. האבטלה והמשבר הכלכלי כל אלה יעצימו את הבעיה וגם אנשים שלא בהכרח סבלנו מהתמכרות יפתחו דפוסים בתקופה הזו".

אחרי שנחזור לשגרה רבים שהסגר שלהם כלל סמים, אלכוהול, פורנו, יצטרכו לשאול את עצמם מה נשאר עימם מההרגלים החדשים. התשובה במקרים רבים, כך לדברי גורמי המקצוע, תהיה שלפחות חלק יישאר. גורמי המקצוע הללו מוסיפים שכיוון שהטיפול בהתמכרויות הוחרג מתחום בריאות הנפש והועבר ברובו לידיים פרטיות, יש מקום לדרוש מהמדינה להיות עם אצבע על הדופק, ועם נכונות להשקיע את המשאבים הדרושים, וזאת כדי למנוע התפתחות מצוקה בקנה מידה גדול.